mandag den 30. maj 2011

New Orleans

Croissant og kaffe på min altan

New Orleans var fantastisk! Vi ankom lørdag omkring middag og gik en tur med det samme - hotelværelset var først ledigt kl. 16. Hotellet St. Marie er lige midt i the French Quarter, som er det originale New Orleans, og der står huse fra 1700-tallet og frem. Vi gik ned til Jackson Square, Mississippi og the French Market. Mine værtsforældre havde besøgt byen kort efter Katrina, og de synes ikke man længere kunne se skaderne fra oversvømmelserne. Alt var også rigtig flot. Det var meget europæisk med de flotte smedejernsgitre, små altaner og altanbevoksninger. Vi fik frokost sammen på en lille restaurant og derefter gik min værtsfamilie tilbage til hotellet, og jeg gik lidt rundt med mit kamera. Så jeg har fået taget en del billeder af de her flotte huse. Om aftenen passede jeg børnene, mens mine værtsforældre gik ud. Jeg bestilte pizza og sad på altanen, hvor jeg kunne se en del af Bourbon Street. Der var meget musik og larm. Jomfru Ane Gade i større plan.
Mens Birthe og Mark var til konference om søndagen, gik jeg og børnene en tur i nabolaget, kiggede lidt i souvenir-butikker, handlede lidt ind til frokost og gik så tilbage til hotellet for at spise og sove middagslur. Fjernsynet kørte næsten uafbrudt, for det er svært at underholde børn i et hotelværelse hele dagen, og det var mine værtsforældres forslag. aften spiste vi ude sammen med Birthe og Marks kolleger og studerende. En rigtig fin spansk inspireret restaurant. Min værtsfar bestilte en af alle deres tapas til deling på bordet - der var mange... Og da man næsten kun kan få seafood i byen, begav jeg mig ud i at prøve en paella med muslinger og rejer. Det var faktisk godt. Jeg har ikke prøvet muslinger før, plus, at jeg ikke er så vild med andet fra havet end fisk og rejer, så det var ikke min livret, men det smagte fint. Bagefter havde Birthe fixet sådan, at jeg kunne gå ud med en af hendes studerende, Sarah, og høre noget live musik. Vi gik til Preservation Hall! En masse store og små jazzmusikere har spillet der, og det er meget kendt. Men, haha, så forestiller man sig jo en stor hal, men kommer til stedet og kan ikke finde det, fordi det "kun" er et lille rum på en sidegade til Bourbon Street. Det var et lille muggent, gammelt rum, som ikke så ud til at have været renoveret i meget, meget lang tid. Men på den måde var det jo en del af charmen! Musikken var i hvert fald fantastisk. Det var et 6-mands jazz-band, der spillede. Trombone, Trompet, Tuba, Saxofon, klaver og trommer, og så skiftede de om at tage vokalen. Jeg er så glad for, at jeg kunne tage derhen. Det er i hvert fald en oplevelse, som jeg aldrig glemmer.
Bagefter mødtes Sarah og jeg med de andre på Pat O'Briens på Bourbon Street og fik nogle drinks med dem. De fik os så overtalt til at gå videre og tjekke lidt flere af gadens barer ud. Vi fik os så en eller to drinks på hver bar, og vi dansede til Sydecu-musik, som var helt åndssvagt sjovt. Det var virkelig en god aften!
Resten af New Orleans var meget børnepasning og ekstrem høj temperatur, så jeg kunne ikke rigtigt tage børnene med ud en tur. Men mandag gik vi ned til hotellets pool og ellers slappede vi bare af. Jeg fik lidt fri om eftermiddagen og jeg slappede af på hotelværelset, inden jeg igen skulle passe børnene om aftenen. Tirsdag morgen havde vi lidt af en klam bræksituation, hvor jeg blev badet i sur mælk fra top til tå. Jeg blev nødt til at bade Sophie først, vente til de begge sov og SÅ endelig tage et bad selv. 2 timer lugtende af gammel mælk. Ad..  Men jeg overlevede. Omkring middag tog vi i akvariet i byen, og det var hyggeligt. Selvom Sara havde nogle problemer med at høre efter, så var det rart at komme ud af hotelværelset og se hende begejstret over at kunne løbe rundt og undersøge tingene. Sophie sad bare pænt i sin klapvogn og grinte af folk, som normalt, men hun var nu specielt glad for pingvinerne. Efter turen i akvariet mødtes vi med Birthe og Mark. Vi tog en tur i sporvogn og hestevogn. Derefter havde jeg fri, og jeg gik til downtown New Orleans bare for at se, hvor meget forskel der var på den del og det franske kvarter. Downtown var som enhver stor by med høje huse, butikker, hoteller og restauranter. Ikke noget vildt specielt faktisk. Men jeg gik i Urban Outfitters og købte mig et par solbriller og en skjorte. Om aftenen spiste jeg aftensmad med Sarah på the Gumbo Shop. Jeg fik Jambalaya, og hun fik Blackened Fish. Meget typiske, men lækre retter! Det var rigtig hyggeligt at hænge ud med en på min egen alder.
Om aftenen var der fest for konference-deltagerne i hotellets gårdhave, og mine værtsforældres venner kom op til deres suite for at få drinks inden. Da de gik, sov begge børn allerede, så jeg satte mig på altanen og lyttede til musikken, drak noget kaffe, så lidt fjernsyn og faldt så i søvn på sofaen. Jeg havde ikke rigtigt fået så meget søvn, fordi jeg havde arbejdet sent mange aftener og også selv været ude søndag aften. Jeg var rimelig udmattet. Onsdag tog vi afsted fra hotellet kl. 8, og på grund af ventetid i lufthavne osv. var vi faktisk først hjemme kl. 19 om aftenen.
Det var en god tur, og jeg vil meget, meget gerne dertil igen en anden gang og udforske lidt mere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar